12 maj 2009

Lurö-Nairobi på nolltid

Tre dygn efter en skön stund i Lurös badtunna sjunker jag ner i bubbelpoolen på Hotel Intercontinental i Nairobi. Samma temperatur men här får jag massage för min trötta rygg (+) och saknar utsikten över Husöns hamn (-). Ångbastun är inte heller dum, det kanske Sune och Marianne skulle fundera på…

Det tog ett drygt dygn med nattflyg via Rom och Addis Abeba innan jag landade på Jomo Kenyatta Airport. Möttes av Ingrid fra Norges Röde Kors som jag av någon obegriplig anledning föreställt mig vara i 47-årsåldern, men som visade sig vara en söt, blond tjej på runt 30. Det är också OK. Vi drog bums till Kenya Red Cross Headquarters, som växt till en imponerande anläggning med hotell (Red Court Hotel) och ett kontorshus som hyrts ut till Barclays Bank. En konferensanläggning håller på att byggas. Restaurangen (och hotellet) har fyra stjärnor och ligger strategiskt på vägen ut till flyget och nära industriområden. Driften sköter inte KRCS, vilket är smart. Business ska skötas av experter, KRCS tar in hyran och det ger ökat oberoende och nya möjligheter att göra bra saker. I samband med alla problem efter förra valet fick rödakorsarna stor uppskattning för sina insatser.

Är Kenya Red Cross Afrikas bästa? Vet inte, men på några få år har föreningen gått från att vara korruptionsanklagad och bojkottad till att göra nästan allt rätt. Hemligheten bakom förvandlingen heter Abbas Gullet, generalsekreterare. En stark man med en vision och stor uthållighet. Starka ledare får – åtminstone till en början – motstånd och fiender, men genom öppenhet och konsekvent ledarskap når de framgång som föder inspiration.

Imorgon bär det av i riktning Mount Kenya och Nyeri som samarbetar med Buskerud i Norge. Då ska jag ta några bilder, idag bidrar jag med en några år gammal arkivbild från Borama, Somalia, som kan ge upphov till många tankar.

*

1 kommentar:

Stugan sa...

Stackars trädet. Så ensamt. Hoppas inte du känner dig lika ensam. Långt borta. Utan mig.