22 maj 2009

Hälsningar från Sarajevo

Om ett par månader är det 17 år sedan jag var här senast. Jag antar att det var sommar och varmt då också men det minns jag inte. Nu är det sommarklädda tjejer och trottoarserveringar som gäller, då var det skottsäkra västar och pansarbil till ”taxi”. Nu växer nya häftiga köpcentra upp, då skyddades viktiga gator av containerrader för att göra det svårare för krypskyttar. Nu går jag till Nationalteatern och lyssnar på Haydns Skapelsen, då använde vi kvällen till att diskutera innehållet i matpaket från Caritas.

1992 var bara första året av belägringen, vi trodde USA var på väg in för att stoppa eländet, men åren gick och 100 000 fick aldrig se det nya, moderna Sarajevo. Några av dem ligger här:


Idag har vi rest Tuzla tur och retur. Inte så långt, men serpentinvägar med långtradare, ett vägarbete som stängde trafiken en dryg halvtimme och en olycka mitt i Olovo gjorde att vi behövde hela dagen.

*

Mitt i resandet dyker den här skylten upp. Nog för att det finns en hel del kinaprylar att köpa här, men inte visste jag att Christian och Vicky öppnat eget i Bosnien?


Sen drog jag alltså till Nationalteatern och hörde symfonikerna, tre solister och en jättekör. Det var mäktigt.


Imorgon tar jag norwegian.no och Gobybus till Karlskoga. Sen går jag i ide och skriver rapport.

1 kommentar:

Christian sa...

Avslöjade....vi bor ju inte i Kina egentligen...varför kom du inte in på kaffe när du ändå passerade?