7 september 2008

Pronto Pizza



Att vara konsult betyder att jobbet ska vara gjort på två veckor istället för två månader. Eller två år. Därför har jag tillbringat helgen på hotellrummet för att ta fram material till möte med folk från hela landet på tisdag. Och plockat fakta och dokumentmallar från FedNet. Och gått igenom konferensanteckningar och policyutkast. Med mera.

Det är bättre att vara delegat. Då kan man gå ut på helgen. Hörde att det regnade hemmavid. Här är det nära 30 grader, en lagom vind och nästan molnfritt. Åtminstone så vitt jag kan se från hotellfönstret.

Är man konsult på jobb i Tanzania, vet man att medellivslängden här har sjunkit från 51 år 1967 till 44.6 år 2002. Orsak: HIV/AIDS och fattigdom. 7% av vuxna bär på HIV. Särskilt illa är det i städerna, faktiskt. Är man delegat i Tanzania reser man ut och pratar med Röda Korsets projektfolk och får en levande bild av läget. Det är mycket värt.

Är man konsult värmer man Campbells kycklingsoppa till lunch, med bröd och torr cheddar. Är man delegat har man eget kök och kanske rent av familj, att dela erfarenheter och lunch med.

Mitt hotell, Baobab, ligger på Msasani-halvön. Stadsdelen är inte typisk för Dar Es Salaam, det framgår bl.a. av antalet joggande européer, alla åldrar, som dyker upp runt närmaste hörn när jag hämtar lite luft och sträcker på benen. Här finns köpcentra, Slipway som har en hel del hantverk också, samt Seacliffe med ett stort antal affärer. Bland annat välsorterade bookshops av en typ som är utrotningshotade i Sverige.

Just före Seacliffe ligger TPDF Officer’s Mess där jag intog kebab orient igår, välgrillade grejer, tillagade med sådan finess att jag svårligen närmar mig hemmagrillen nästa säsong. Dessutom till halva priset av dagens måltid, pizzan SantaFe från Pronto Pizza, som fanns på Seacliffe.
*

Mätt och belåten har jag nu lagt sista handen (för idag) på 32 powerpointbilder som kommer att drabba mina vänner från Tanzanias alla hörn, på tisdag.

Blir det succé kanske jag inte får något mer konsultjobb här. Utan blir delegat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det liknar inte alls Petrusgrillen faktiskt. Konsult ja, tänk "morrhår och ärter" låt l:et slippa så blir frugan konsulinna.
Ha det bra! /Ida

Anonym sa...

Ja du Gunnar - such is life. Men jag vàgar pàstà att de konsulter vi lyckats locka hit till Maldiverna pà sistone har inte klagat(....). De har levt som delegater med arbetsplats pà delegationen (dà de inte varit i fält förstàs) med regelbundna luncher och även under kvällarna haft utrymme för ett flertal sociala aktiviteter. Dessutom är ju konsulten mer penningstinn eller... tycker Per Jensnäs i Malé

Anonym sa...

Hallå där, konsult på Maldiverna verkar vara något. Behövs en liten strategisk plan kanske? Eller en skräddarsydd OA?

Bekymra dig inte om pengarna, konsult för SRK kostar som en delegat, men man får mer pengarna (hoppsan, nu blev några irriterade, igen), dessutom är jag särskilt attraktiv som 65+,efter några nyliga reformer!