4 september 2008

Det finns korv i hotellköket

Det klarnar. Vi har ett program klart för mötet på tisdag. Det enorma samrådet ska rapporteras och konfirmeras. Utvecklingsplanen blir huvudnumret, till en början bara en rå disposition och några huvudpunkter. Det är häftigt att få närkontakt med folk som strömmar hit från precis hela landet.

Dagen började med en träff med Sveriges ambassadör, Staffan Herrström. Kollade inte förra gången vem som är här, nu gjorde jag det. Staffan har en gedigen bakgrund från SIDA, dessförinnan partiarbetare. Dock en generation efter mig, så vi har inte alltför många gemensamma minnen, men hans kompisar är mina också. Jag satte honom omedelbart i arbete och fick en del bra papper om läget i landet.

Det regnade idag också. Bara några korta skurar som gav så där 20 mm. Det är en bra sak med afrikanska regn. Man får något gjort, inget småstrilande i timmar. Och varmt vatten.

Jag håller på att fixa en deal med tjejen i köket. Hon får bara servera drinkar på kvällen, men meddelade i förtroende att hon skulle kunna värma några korvar som finns i kylen därnere. Då hade jag redan gjort en rush till närmaste "hole in the wall" som kunde erbjuda bröd samt en burk tuna fish och en burk cheddar. Den senare var väldigt torr.

Läser i dagens Guardian om OS. En surpuppa som inte kan förstå varför Tanzania inte fick några medaljer i Peking. Dom mäktiga etiopierna, eritreanerna och kenyanerna har ju gjort sina länder till kraftcentra i långdistans och de kommer från precis samma Rift Valley som ju passerar norra Tanzania. Varför funkar det inte för oss? Ja, det undrar vi alla.

Annars är jag bekymrad för Palin. Hur kan man lämna trygga Alaska för att bli uthängd i en amerikansk valrörelse? OK, talet var väl bra, men vänta bara till de 3,468 murvlarna hackat upp hennes förflutna. Hon kanske pallar, men ungarna? Och mannen?? CNN lägger upp det bra, liksom Obama: rör inte familjen, det är out of limits. Sen måste man naturligtvis citera, och kommentera, vad andra säger. Och så är det igång. Det kan aldrig gå bra.

Nu ska jag kolla korven i köket.

Inga kommentarer: