19 februari 2009

Direktörerna och de utsatta människorna

Bra att veta: om det dröjer mellan mina bloggbitar så är det mycket att göra. Nu närmar sig Partnership Meeting, några deltagare kommer lite tidigt, presentationer och dokument ska ha en sista touch. Själv ska jag ”bara” hålla i mötet, så jag satsar på att lyssna på repetitionerna, tre stycken inbokade denna vecka.

Igår fick jag mejl från Jan, gammal polare från 60-talet. Ju äldre desto viktigare med de gamla kontakterna, rätt? Han hade läst Aftonbladet om företag och ledande affärsmän som satsar på humanitär verksamhet. Bill Gates. Percy Barnevik. Corporate Social Responsibility har blivit ISR, menar Theo Martins, kommunikationskonsult, i en artikel. Individual Social Responsibility. Är det här är en bra utveckling? Vad tycker jag, som jobbar för en biståndsorganisation?

Företag som stöder humanitärt arbete gör det därför att det är bra för affärerna, för företagets image och bra för personalen. För biståndsorganisationerna är det välkommet stöd så länge det kan användas i det arbete man själv planerat – i vårt fall tillsammans med lokala Röda Korset.

Direktörer som satsar miljoner kan ha olika motiv, generellt tror jag kanske att de tjänat mer pengar än nödvändigt. Om det är av rent altruistiska skäl och mindre än fem miljoner per år, skulle jag föreslå Röda Korsets plusgiro, möjligen med meddelande till betalningsmottagaren: Krigsdrabbade barn i Sierra Leone… Vill VDn satsa mer plus sin tid, då kanske Percy och Bill stå modell.

Theo Martins undrar om näringslivets folk borde engagera sig mer i hjälporganisationerna. Det tror jag är en bra grej. De har mycket att tillföra. Och på väg till jobbet fann jag att även här i Freetown finns bevis på att våra budskap kan låta rätt lika. Här är några affischtexter som mycket väl skulle kunna ha Sierra Leones Röda Kors som undertecknare:

We improve the lives of our customers
Our network bringing you closer
Our solutions answering your needs
Delivering throughout Africa

Bara några exempel. Gissa gärna vilka branscher som står bakom!

Jag avslutar med Freetowns stolthet, the cotton tree, mitt i stan.


Inga kommentarer: