5 juli 2008

Rapport från ett kommunalval

Idag är det kommunalval i Sierra Leone. De tre största partierna, regerande APC, SLPP och PMDC har enligt tidningarna lovat ett fredligt val, men mellan raderna har jag förstått att det kan vara lämpligt att hålla sig inne. Passade mig bra, eftersom jag ska fylla tio timmars workshop om Operational Alliance, Federationens nya modell för bättre samordning i samarbetet.

Men efter några timmar bestämmer jag mig för en liten tur. Jag läste nämligen vidare i tidningen och, mycket riktigt, det är först när resultatet är klart som det kan finnas anledning att se sig för. Givetvis började det regna lite lätt, men det var som en varm dusch så jag fortsatte. Passerade GOAL, en irländsk biståndsorganisation, som har sitt kontor nära mitt hotell, Sierra Lighthouse Hotel. Nere vid den stora rondellen hade jag sett valkampanjen på nära håll häromdagen.






Idag var det lugnt, mycket lugnt. Jag fick mina bananer, hittade en firma som undervisar i desktop publishing, fick ett schysst pass av ett par killar som kickade en trött fotboll och var tillbaka på rum 207 efter mindre än en timme.

Sen kom regnet. På riktigt. Och åskan. Dörren till balkongen står öppen och jag lägger sista handen vid grupparbetsfrågorna som ska drabba deltagarna i slutet av dag 1.

Inte särskilt upphetsande. Nu är det kväll och jag har inte ens kollat TV. Annat var det i kommunalvalet 1966, när Urban Palmgren och jag stod vid Riksmuseet och delade ut häftiga flygblad till köande bilister. Vi fick fem mandat, jag stod på sjätte plats. Känns som om det var väldigt längesen.

Inga kommentarer: