1 juli 2008

På plats i Freetown

Tryck in *55*0430 på rum 123, Arlanda Hotellby och du vacklar upp halv fem, tar en dusch, en tallrik fil och drar till terminal 2. När jag släcker på rum 207, Sierra Lighthouse Hotel strax efter midnatt lokal tid har det alltså gått så där 22 timmar, varav mer än halva tiden i väntan på flyg, bil, buss och båt (svävare, från flygplatsen Lungi till Freetown, helikopterservicen har tappat publik sedan kraschen för något år sedan).

Under de 22 timmarna hann jag gå över några hundra sidor jobbtext samt läsa Tusen strålande solar av Khaled Hosseini, en bok som har mycket att berätta om krig, meningslöst och grymt våld, starka kvinnor och vad vänskap egentligen är. Och som lärde mig mer om det Afghanistan som lidit länge nog.




Men nu är jag alltså i Afrika. Efter ett häftigt regn under natten, möter mig ovanstående scen från mitt rum. Dags att fiska, bara motorn vill samarbeta. Regntiden är ännu i sin linda, men det är mulet, 30 grader och fuktigt.

Första dagens rapport blir superkort, har fullt upp med förberedelser när jag nu börjar förstå vad jag gett mig in på.

3 kommentarer:

Lars H sa...

Hallå Gunnar, följer gärna med på den här resan. Det klarnar väl efter hand vad du egentligen har för dig. Själv har jag under senare tid inte varit längre bort än i Leipzig, där jag förra veckan lyssnade på Bachs h-mollmässa i Thomaskyrkan - stort! Och snart åker jag norrut mot gamla hemtrakter i Västerbottens inland. Ha det! Lars H G

A-Lie Spjuth sa...

Hej Gunnar! Trevligt att få följa din resa på webben. Du behöver säkert lite tid att få acklimatisera dig. Sen' känns det säkert bra. Allt är bra här hemma vid SommarSalen =) Ha det så bra! Hälsningar Anneh-Lie Spjuth

Solveig B sa...

Hej Gunnar!
Jag läser gärna dina om dina upplevelser ute i den stora världen. Din förra blogg kom jag, av någon anledning, inte in på, men den här fungerar bättre.
Sommarvarma hälsningar från kusinen i Askersund!
Solveig