18 maj 2011

Intercontinental och himlen

Efter 5-6 veckor i Juba och den senaste veckan extra jobbig (missade två söndagar i rad i norska poolen på grund av massor att göra), känns det overkligt att plötsligt checka in på Intercontinental i Nairobi . Kom in på rum 612 vid halv åtta och beställde bums roast rack of lamb ”provencal” med en Tusker Lager och fruktsallad. TVn fungerar. El hela tiden. Snabbt (nåja) internet. Lite himlen över det hela, men det upptäcker jag nu först. Så länge jag är i Juba är det OK, typ.



Det där med himlen förföljde mig även i början. Att hamna i Juba, plötsligt, var som att dö, lite. Missförstå mig rätt: jag hade försvunnit, rätt plötsligt, men var klart ihågkommen. Kunde liksom känna hur sånt vi jobbat med tillsammans där hemma i Forshaga, fortfarande var viktigt för dom som var kvar på jorden…. ”Nu sitter han där på en molntapp och ser vad vi gör här på Mötesplats Kupan” men kommunikationen handlade inte om mystik eller seanser med medier, bara e-post och skype. Men tiden går, och kontakterna bleknar lite. Är det verkligen grönt hemma? Är ALL snön borta? Mycket måste ha hänt sen jag for, svårt att tycka till som i början, kanske bäst att ligga lågt…

Don’t worry, jag lever och mår bra, men fyra veckor till är kanske lagom.

Och priserna  stiger i Juba. Det politiska spelet inför separationen den 9 juli har trappats upp. Inga transporter från norr till söder längre. Ont om mat, priserna stiger förstås. Mohammed Ally, som är affärsman på Konyo-Konyo market, berättar för the Juba Post att hans varor sitter fast vid gränsen (Kosti) sedan två veckor. Ödesdigert för många här, både säljare och köpare. Säkerhetsläget blir inte heller bättre. Minor tvingade flyget till Bentiu att byta landningsbana häromdagen. Och rebeller på jakt efter mat tog livet av 30 i Warrap vid två attacker som också innebar att 3000 kor stals.

Nu ska vi från Juba och Khartoum träffa våra partners (dvs. de rödakorsföreningar i Europa och annorstädes som har pengar och vill stötta Sudan) och berätta vad vi har på G. Går det bra, blir det ännu mer att göra. Går det dåligt, drabbar det utsatta människor i det fattiga Sudan.

Håll tummarna.


2 kommentarer:

Ellen sa...

Blir det fyra veckor i Kenya nu eller ska du resa vidare? Tänk att vi upplevde också Nairobi som himmelriket för sisådär ganska exakt 10 år sedan, då vi kom dit efter ett knappt halvår i Khartoum... Varma vårhälsningar till dig från oss i Rockneby

Gunnar sa...

Åter Juba på lördag och till dess jag reser hem till Anne...