2 april 2009

Mission Impossible

När jag kom till Afrika för länge sedan fick jag veta att ingen tidpunkt är bättre än efter två veckor i ett nytt land. Det är då läget under kontroll, du hittar, du förstår, du känner igen, du är en erfaren expert. Sedan går allt bara utför. Efter två år lämnar du landet och inser att du inte vet något alls och att läget är närmast obegripligt.

Ett nytt konsultjobb, t ex att utvärdera distriktssamarbete i Norges Röde Kors, är inte bara en lockande utmaning, det är perfekt för en som jobbat ute och hemma med just den sortens verksamhet. Lätt som en plätt! Men det tar inte två veckor, snarare två timmar, till dess du inser att det här är Mission Impossible. Som du tagit på dig frivilligt.

Jag är på fjärde dagen. Har kryssat runt i Huvudkontorets korridorer, försökt fatta bokmål, nynorsk och tretton dialekter, rest lokaltåg, testat sovkupé och sitter nu på regiontåg från Trondheim till Lillehammer. Har bandat timmar med intervjuer, samlat papper av oklart värde, träffat ambitiösa och nervösa rödakorsare och har ingen aning om hur jag ska kunna leverera något som tillnärmelsevis motsvarar förväntningarna hos alla från generalsekreteraren i Oslo till utvalgslederen i Buskerud.

Men Norge är väl alltid värt en resa? Steinkjer, där jag var igår, ligger ju bara en timma från makrillfisket i Engesvik och Trondheim med domkyrkans pigekor? Tyvärr, det var då det, nu är det en annan tid och utsikten begränsad – se bilderna.
*



En värmlänning har ju alltid lätt att hitta the bright sides of life. Dom finns. Jag har bara jobbat i några få dagar än och har två månader på mig. Förväntningarna bottnar i behov av förbättringar. Det betyder att jobbet – trots att det är en utvärdering – får sin tyngdpunkt i framåtblick och reformidéer snarare än statistik och historik. Det passar mig bra.

Vad distriktssamarbete är? Lokalt internationellt samarbete på svenska. Eller vänortskontakter för rödakorskretsar. Mer om det en annan gång.


Också bra: här gillar vi att Norge slog Finland med 3-2 i fotboll och har ingen aning om hur det gick för Färjestad i första finalmatchen…

1 kommentar:

Leila sa...

Det är nog ingen som fattar hur det gick för Färjestad i onsdags...