1 mars 2009

Rapport från Lumley Beach

*



Stranden är väl 6-7 km lång. Jag har en dryg km att gå innan jag når the beach. Det tog 1 tim 20 minuter från hotellet till andra änden av stranden. Faktiskt. Fast jag såg målet hela tiden.


Inte så många fotbollsmatcher denna lördag. En annorlunda fight dock. Alla spelare saknade ett ben. Utom målvakterna som istället saknade en arm. Kryckorna fick inte användas för att slå bollen. Planen var en gräs/grusremsa mellan vägen och stranden. Precisionen i passningarna var väl inte den bästa, men förmågan att flyga fram på planen och hitta luckor…


Det började bli ebb under promenaden. Bra tillfälle till nätfiske. Man behöver en båt som lägger nät i en halvcirkel, 100 meter ut, tre bojar markerar mitt och ändar. Sen paddlas båten in med två linor som är fästa i respektive nätända. 2 gånger 5 killar har jobbet att dra in nätet, de står ett par hundra meter från varandra på stranden. När ebben sätter in är det dags att dra in nätet. Jobbigt! Jag ser en mås tjuvvittja nätet är det kommer på grundare vatten. Hela proceduren tar några timmar och fångsten blir rätt blygsam.
*

På returen slog jag mig i lag med några gubbar från Libanon (tror jag) för att få bevakning av min Kånken medan jag svalkade mig i bränningarna. Kallt? Ja, även +27 känns lite svalt efter två timmar i solen. Men jag tuffade till mig och dök under första bästa jättevåg. Sen en Carlsberg och strax kommer säljarna. Jordnötter, OK. DVD? OK, 50 kronor for 16 filmer inklusive Slumdog Millionaire.

Sista halvtimman fick handduken fungera som mössa, hade glömt ta med min Red Cross cap och det verkar som om min väldiga kalufs tunnat ur en del. Minns att Soraya (min frisör) sagt något om detta…
Idag söndag håller jag mig därför inne. Det passar bra för imorgon drar vi igång med eftersläckning och framtidsplanering. Skönt med ett par dagar alldeles själv, de första på länge.

*

Inga kommentarer: