7 mars 2009

Om att aldrig bli färdig

Så här dags, i slutet av uppdraget, tänker jag med visst avund på målare Jansson hemmavid. Han tapetserade matsalen på Floragatan just innan jag drog hit ner. En dag, vid halv tolv, var han färdig. Han packade ihop sina verktyg, sa hej då och försvann. Matsalen var som ny. Färdig.


Min sista hela dag här, måndag, visar sig vara en muslimsk helgdag. Lite osäkert först, men snart bekräftat. På måndag är det ledigt. Det spelar ingen roll, jag hade inte fått målare Janssons känsla av att vara färdig i alla fall. Hoppas dock få utlovat bidrag till en assessment report, vi kanske kan få till en komplett logframe till föreningsutvecklingsprogrammet, men så har vi de nio arbetsplanerna som vi börjat diskutera, uppläggning av budget för dessa, utformning av den interna delen av hemsidan, den sega frågan om grundläggande avtal med partners…


Det finns en viktig skillnad mellan Jansson och mig. Han ser vad som ska göras och han gör det. Jag ser och kommer överens med mina rödakorsvänner vad de – eller vi tillsammans – ska göra. Vi är inte alltid så effektiva. Om Jansson inte hänger tapetvåden inom x minuter, är det för sent. Vårt möte igår kl 14 började kl 15, veckans sista dag krävde att några måste fixa saker (strax tillbaka Gunnar), alla har två telefoner (Nokia ringsignal till allt elände) och dörren gnäller. Men vi kom en bit framåt, det är inget fel på viljan.


Jag lämnar Jansson och tänker på morfar Edvin istället. Han jobbade skift på blekeriet i Mölnbacka-Trysils pappersmassefabrik. Han visste vad han skulle göra, och han gjorde (är jag säker på) ett bra jobb. Men när passet var slut, var jobbet lika lite färdigt som när han kom. Hans kompis löste av, maskinerna fortsatte att larma och behovet av massa till pappsalen lika omättligt. Att vara Technical Advisor i Röda Korset är ett skiftarbete.


Har jag inte berättat om vägen mellan kontoret och hotellet? Aldrig densamma, alltid mycket att se – och undra över.






I den här delen av Freetown ska ingen bo, eftersom den är översvämningshotad, ligger på havsnivå. Röda Korset kör ett projekt här, katastrofberedskap.
Och här, en bild för Soraya: hos frisören. Som också säljer begagnade kläder.



Till sist: lyssnar varje morgon på BBC Network Africa. Dagens ordspråk, typiskt Afrika, har inget med dagens blogg att göra: The one who sells egg in the market should not start a fight.
*

Inga kommentarer: