26 november 2011

Advent kan vara detta


   Första advent. Adventsstjärnorna är på plats med förlängningssladdar och tidur och milda 15 wattare. Granen likaså och diverse slingor. Bort med mörkret!

   Advent brukar ju översättas med väntan. En av mina vänner som väntar alldeles förfärligt mycket är Mikael. Nu har han varit här snart två år. Hans första fråga till oss på Röda Korset när han kom handlade om familjen, som nu också hade flytt till Etiopien. Kan de komma hit? Ja, barnfamiljer har rätt att återförenas, så vi hjälpte honom att sätta igång processen. Hustru och barn reste den långa vägen till från flyktinglägret Mai Aini till Addis Abeba och infann sig på svenska ambassaden. Tre månader skulle det ta att få klartecken från Migrationsverket. Lång tid att vänta, såg jag i Mikaels ögon. Det var ett och ett halvt år sedan. Problemet? Flyktingarna har inga pass. Det har man löst förr, men inte längre. Jag tror det är ovanligt att en soldat som fått nog av hot och våld tar ut ett pass innan han flyr. För ett par månader sedan kom regeringen och miljöpartiet överens om att detta är orimligt (det visste många redan). Jag berättade den goda nyheten för Mikael, men med beskedet 1 juli 2012 slocknade hans blick. Väntan!


   Om några timmar drar jag till Etiopien. Två resväskor fulla med kläder och skor som Mikael köpt och som hans vänner hjälpt till att finansiera. Det ska bli träffar med UNHCR också, med Röda Korset (en öl med min kollega från Khartoum, George är planerad), svenska ambassaden och kanske ARRA, Etiopiens flyktingorganisation. I Forshaga har Filmföreningen gjort en film om Mikaels vardag, I Addis väntar Yazew, min vän från åren i landet i slutet av 80-talet, som gjort ett jättejobb för familjen.

   Lagom till avresan kollar jag Wikipedia och blir påmind om att advent faktiskt inte betyder väntan, utan ankomst.

1 kommentar:

Lena sa...

Hej Gunnar,

Ditt engagemang värmer. Jag hoppas verkligen att din resa till Etiopien och allas ansträngningar ger resultat. För Michaels och hans familjs skull, och för alla andra som väntar.

Lycka till!

Kram Lena