10 november 2008

Lördag och söndag, lite utanför programmet

Här kommer en rapport om sådant som inte ingår i uppdraget.

*

Att dra till River No. 2 på lördag, det tog nästan en timme att komma dit, men det var det värt. Vattnet höll lagom temperatur, 30 grader, så man kunde stanna i en stund. Blev det kvalmigt i det våta, kunde man resa sig, ty då fläktade det lite. Fast då kom ju solen åt en, förstås. Sen åt vi grillad snapper med ris.




Söndag är kyrkdags. Emmanuels kyrka heter Harvestfield Chapel International, när vi kom såg det ut som lite disco i en avlägsen del av tomten, men det var kören som övade. Gudstjänsten varade i nästan tre timmar, den nigerianske pastorn tog en timma, kören dansade bättre än den sjöng, alla (över 300 skulle jag tro) bad högt samtidigt, många vittnesbörd, elva hörsammade pastorns inbjudan i slutet av predikan och hälsades välkomna, kollekten (i offerkuvert) samlades in i 15 plastpapperskorgar. Jag var ensam icke afrikan och jag kände mig väldigt svensk. En mäktig upplevelse och jag tror många lämnade kyrkan med tilläggsenergi för en den kommande veckan, som för de flesta blir tuff.
*

3 kommentarer:

Leila sa...

Lite mobbigt att visa en strand med 30-gradigt vatten för oss som kurar i regn och rusk...

Anonym sa...

Fy va orättvist, eller är det kanske rättvist Välkommen hem

Gunnar sa...

Men nu sitter jag på kontoret och svettas, gardiner fördragna och allt ska vara klart om 24 timmar